گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

گزارش گشت 14 امرداد 1387

                                            بسمه تعالی

                              

در ابتدای گزارش باید از زحمات جناب آقای دکتر یوسفی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده، جناب آقای بیدکی معاون محترم ریاست دانشگاه و جناب آقای امیری معاونت پژوهشی دانشگاه واستاد کریمی مدیر گروه فیزیک، واستاد گرانقدر جناب آقای دکتر منبری که ما را صمیمانه در برگزاری این گشت، یاری نمودند کمال تشکر را داشته باشم. در ادامه وظیفه خود می دانم که از طرف اعضای انجمن از خانمها خواجه ای نیا، عشقی ثانی، امیر عضدی، حسینی و آقای ریاحی که زحمت هماهنگی های لازم میان دانشگاه و انجمن را متقبل شده اند تا گروه گشتی به یاد ماندنی را تجربه کند تشکر کنم.

در ابتدای گزارش باید از زحمات جناب آقای دکتر یوسفی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده، جناب آقای بیدکی معاون محترم ریاست دانشگاه و جناب آقای امیری معاونت پژوهشی دانشگاه واستاد کریمی مدیر گروه فیزیک، واستاد گرانقدر جناب آقای دکتر منبری که ما را صمیمانه در برگزاری این گشت، یاری نمودند کمال تشکر را داشته باشم. در ادامه وظیفه خود می دانم که از طرف اعضای انجمن از خانمها خواجه ای نیا، عشقی ثانی،امیر عضدی و آقای ریاحی که زحمت هماهنگی های لازم میان دانشگاه و انجمن را متقبل شده اند تا گروه گشتی به یاد ماندنی را تجربه کند تشکر کنم.

 برنامه گشت به این ترتیب بود که هماهنگی های لازم برای ثبت نام از اعضایی که در کلاس ها و جلسات شرکت کرده بودند انجام شد. طبق هماهنگی های انجام شده تاریخ حرکت از مقابل نگهبانی دانشگاه روز دوشنبه 14 امرداد ماه 1387 ساعت 4:30 تعیین شد.

 مسیر حرکت از سمت آباده به طرف سعادت شهر بود، در بین راه نکاتی که بایستی در هنگام رصد مورد توجه قرار می گرفت برای شرکت کنندگان توضیح داده شد، گروه پس از توقف 10 دقیقه ای در نزدیکی پاسارگاد به حرکت خود به طرف سعادت شهر ادامه داد. پس از رسیدن به سعادت شهر اتوبوس دانشگاه در مقابل امامزاده شهر توقف کرد تا اعضای گروه بتوانند نماز مغرب و عشاء را بجای آورند.

................

....................

..............

.....................

در ادامه اعضای گروه به همراه آقای حامد زارع از رصدگران حرفه ای آسمان شب وبرنده و داور مسابقات رصدی ماراتن مسیه به سوی محل رصد که در جنگل های اطراف سعادت شهر واقع بود اعزام و مستقر شدند. در همین فرصت اینجانب به همراه آقای اسماعیل محمدی که ایشان نیز از منجمان آماتور فعال دارای 2 رتبه اول در مسابقات رصدی مسیه و 1 دوره داوری مسابقات مسیه، مقداری از وسایل مورد نیاز گروه را تهیه و به همراه گرین لیزر و ابزار رصدی که شامل یک تلسکوپ 10 اینچ دابسونی اسکای واچر و یک تلسکوپ 11 اینچ اشمیت کاسگرین سلسترون با پایه موتور دار و یک دوربین دوچشمی7x50 صاایران بود را از سعادت شهر به محل رصد منتقل کرده و به گروه پیوستیم.

..........................

پس از توضیحات آقای محمدی و آقای زارع به گروه جناب آقای اصغر کبیری مرد شماره یک ترویج نجوم آماتوری در جهان به همراه یک تیم از رصدخانه ملّی به گروه پیوستند. پس از معارفه آقای کبیری توضیحاتی راجع به نجوم آماتوری دادند و پس از پاسخگویی به چند سوال به دلیل گرفتاری فراوان به سعادت شهر برگشتند. در ادامه اعضا با آسمان و صور فلکی آشنا شدند، در اینجا باید از زحمات آقای محمدی و آقای زارع تشکر کرد. مطابق برنامه شام در ساعت 10:30 سرو شد که در اینجا دوباره از زحمات آقای ریاحی و آقای بیگی و خانم خواجه ای نیا و آقای رمضانی راننده اتوبوس دانشگاه تشکر می کنیم.

 در ادامه به همراه آقای محمدی ملاقاتی خصوصی با آقای صادق قمی زاده از عکاسان مشهور و جهانی نجوم و آقای علی متینی فرد از مدرسان المپیاد نجوم و دارای دیپلم افتخاری اختر فیزیک از دانشگاه کمبریج داشتم و از نزدیک با نحوه عکاسی ایشان در اقامتگاه جهاد کشاورزی آشنا شدم، خوشبختانه آقای متینی فرد هم با ما به محل رصد آمدند و ما افتخار داشتیم در خدمت ایشان باشیم.

 در این شب اعضا برای بعضی سوالاتشان جواب پیدا کردند و سوالات بسیاری نیز در ذهنشان به وجود آمد! اجرام بسیاری از جمله سیاره مشتری وقمرهایش M110, M32, M1, M57, M42, M43, M45,M31, M13,M8 ,M22, M6, M7, M4, وبسیاری اجرام دیگر را رصد کردند و شاهد طلوع زیبای خورشید در سپیده دم روز سه شنبه مصادف با جشن میانه تابستان ایران باستان(گاهنبارمیدیوشِم)بودند.

 مسیر برگشت بنا به صلاح دید استاد منبری و آقای بیدکی از قادرآباد عبور می کرد، توقفی جهت صرف صبحانه در پارک کوهپایه قادرآباد داشتیم و بعد به مسیر خود به سمت آباده ادامه دادیم، در میانه راه مقابل بنای مسافرخانه ای متعلق به دوره صفوی توقف داشتیم، باز هم محبت آقای بیدکی و استاد منبری و آقای رمضانی و دوستان شامل حالمان شده و خربزه هایی که گویا زحمت تهیه آنها با آقای بیدکی بوده بین اعضا تقسیم شد و بازدیدی هم از بنای مسافرخانه داشتیم و سپس به سمت آباده برگشته و در دانشگاه پیاده شدیم.

............

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

.....................

 در پایان مجدداً از استاد گرامی، دکتر منبری و جناب آقای بیدکی تشکر می کنم که واقعا اگر این دو بزرگوار در این گشت حضور نداشتند برنامه ما لطف و صفایی نداشت. از سایر پرسنل دانشگاه که به هر دلیل نامشان در این گزارش نبود نیز تشکر می کنم.

امیر احتشامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد