گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

چگونه یک شهاب سنگ را شناسایی کنیم؟

شماری از ویژگی های شهاب سنگ ها، چنانچه بررسی دقیقی بر آن ها انجام شود، می توانند راه گشای بازشناخت سنگ های آسمانی از سنگ های معمولی زمینی باشند.

این ویژگی ها به طور جداگانه در زیر توضیح داده خواهند شد.

به طور عادی ترکیبی از برخی از این ویژگی ها در سنگ های آسمانی هست که اجازه ی شناسایی بی ابهام آن ها را به ما می دهد.
شش ویژگی سنگ های آسمانی

حضور فلز آهن
چگالی
ویژگی مغناطیسی
حضور جرم پیروکسین
پوسته ی گداخته
ریگماگلیپت ها
فلز ادامه مطلب ...

نجوم چیست

نجوم مطالعه ی مواد است و مقدمه ایست درباره فرایند بوجودآمدن آنچه در آنسوی جو زمین است که این جهان . آسمان وگوی آسمان را از اتم های کوچک تا گیتی وسیع شامل می شود. منجمان اجرام آسمانی مانند سیارات. ستاره ها . ستاره های ذنباله دار . کهکشانها . سحابیها و مواد بین کهکشانها را مطالعه می کنند . برای اینکه چگونگی تشکیل شدن و بوجود آمدن و منسب هر کدام را مشخص می کنند و اینکه چگونه بر هم تاثیر می گذارند و چه اتفاقی ممکن است برای آنها بیفتد . بخشی ازجهان ما .زمین و آنچه در آن اتفاق می افتد اختر شناسی را شامل می شود . در واقع زمین آزمایشگاه ماست وهرچه که درباره جهان می دانیم از آنچه از زمین می تولنیم ببینیم ویا تصور کنیم سرچشمه گرفته است.
ادامه مطلب ...

نخستین دست ساخته بشر و پرتاب آن به فضا


اسپوتنیک-1 (Sputnik-1) اولین ساخته دست بشر بود که که در چهارم اکتبر 1957 در مدار قرار گرفت. این واقعه غرب را در حیرت فرو برد، شعله‌های کم فروغ جنگ سرد را برافروخت و باعث کلید خوردن مسابقه‌ای بی‌سابقه برای تسخیر فضا میان دو ابرقدرت آن زمان –آمریکا و شوروی- گردید که تا آخرین لحظات عمر سیاسی اتحاد جماهیر شوروی ادامه داشت.
ادامه مطلب ...

آغاز فعالیت بزرگ‌ترین تلسکوپ جهان

بزرگ‌ترین تلسکوپ اپتیکی و فروسرخ جهان در جزایر قناری اسپانیا اولین نورگیری آزمایشی خود را آغاز کرد. این تلسکوپ با داشتن آینه‌ای ۴/۱۰ متری، که از ۳۶ آینه‌ی شش‌ضلعی تشکیل شده است، هم اکنون دوران فعالیت آزمایشی خود را می‌گذراند و سال آینده با نصب ۲۴ آینه‌ی دیگر آن به طور کامل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
تلسکوپ عظیم قناری در ارتفاع ۲۴۰۰ متری، منبع
در ساخت این تلسکوپ ۱۸۰ میلیون دلاری، که دولت اسپانیا بیشترین هزینه‌ی آن را پرداخته است، مکزیک و دانشگاه فلوریدای آمریکا نیز مشارکت داشته‌اند. این تلسکوپ برای برطرف کردن اعوجاج‌های جوی از فناوری اپتیک سازگار استفاده می‌کند و در ارتفاع ۲۴۰۰ متری ساخته شده است.
از قدرت رصد تلسکوپ بزرگ قناری برای بررسی کهکشان‌های تازه متولد شده‌ی کیهان، سیارات فراخورشیدی و سیاه‌چاله‌ها استفاده خواهد شد.
منابع:
------
ـ سایت رسمی تلسکوپ
ـ نیو ساینتیست
گرد آورنده:خانم م.فرهمند

تشکیل سیاهچاله

بطور کلی ستارگان دارای مراحل مختلف جنینی ، کودکی و جوانی و پیریهستند. پس از اکتشاف برابری جرم و انرژی توسط انیشتین ، دانشمندان تشخیص دادند کهکلیه ستارگان باید تغییر و تحول یابند. تکامل، تخریب و محصول نهایی یکستاره، بهجرمآن بستگی دارد. در واقع سرنوشت نهاییستاره که تا چه مرحله ای از پیشرفت خواهد رسید با جرم ستاره ارتباط مستقیم دارد. اطلاعات مربوط به جرم ستارگان از مسائل بسیار مهم به شمار می‌رود.
ادامه مطلب ...

شباهنگ متولد شد!

وبلاگ گروه شباهنگ متولد شد!
(تولدت مبارک!)
در این وبلاگ اخبار گروه ,مقاله , عکس و مطالب نجومی قرار داده میشود.
از اعضای گروه جهت همکاری دعوت به عمل می آید.