گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

گروه نجوم شباهنگ .

گروه نجوم دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده

تصاویر فوق العاده از آسمان

 

تصاویر بسیار زیبا از آسمان در وبلاگ گروه نجوم شباهنگ  : 

    http://www.gns.blogsky.com

 

منشأ دنباله دارها چیست؟

این روز ها زیاد صحبت از حضور  دنباله دارهای جدید در آسمان است. مثل دنباله دار تاتل یا هولمز که به ملاقات زمین و خوشید آمده بود. راستی دنباله دارها چیستند و از کجا می آیند؟ در این مقاله به دور دست های منظومه شمسی و سری به محل تولد دنباله دارها میزنیم با ما همراه شوید...

شاید کلمه ستاره دنباله دار را بارها شنیده اید!!! اما این کلمه کاملاً غلط است چون دنباله دار ستاره نیست! دنباله دارها کره های گازی و غباری اند. هنگامی که این کره ی منجمد به خورشید نزدیک می شود، با بخار شدن گازها و غبارها، هاله ای مه آلود آن را احاطه می کند و دمی بلند در اطرافش ایجاد می شود، هر بار که دنباله دار به خورشید نزدیک می شود، مقداری از جرمش را به صورت گاز و غبارِ بخار شده از دست می دهد. می دانیم که دنباله دار ها روزی خواهند مرد، در مورد چگونگی مرگ آنها نیز اطلاعات زیادی داریم. اما در مورد بوجود آمدنشان چه اطلاعاتی داریم؟

 

ادامه مطلب ...

چگونگی آفرینش جهان

دانشمندان بر این باورند که کائنات در 15 بیلیون سال پیش در پی پدیده ای عظیم، به نام بیگ بنگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. تمامی فضا، زمان، انرژی و موادی که امروزه جهان ما را تشکیل می دهند در پس این انفجار بزرگ ایجاد شده اند. دنیای پیش از بیگ بنگ یک دنیای بینهایت کوچک، فشرده و داغ بوده است. در نخستین کسرهای ثانیه اول فقط انرﮋی وجود داشت. هنگامی که دنیا شروع به بزرگ شدن و سرد شدن نمود، چهار نیروی اولیه (گرانش، الکترو مغناطیس، نیروی ضعیف و نیروی قوی پیوندهای هسته ای) ظاهر شدند. کوارک ها و سپس ذرات اتمی و ذرات ضد آنها (ضد مواد) به عرصه پیوستند. ماده و ضد ماده در مجاورت یکدیگر همدیگر را خنثی کرده(با برتری جزئی ماده نسبت به ضد ماده) و تولید انرﮋی و ماده اولیه یعنی هیدروﮋن و هلیوم نمودند. پس مانده ضعیف گرمای ناشی از بیگ بیگ همچنان در سراسر آسمان دیده می شود.

ادامه مطلب ...

استفان هاوکینگ

 

استفان ویلیام هاوکینگ 64 ساله اینک به الگویی برای مردمان سیاره ما تبدیل شده تا نمونه ای افسانه ای از زیستن و امید به زندگی را ترویج کند. استفاون هاوکینگ یکی از برجسته ترین و نام آور ترین ریاضیدانان و کیهان شناسان معاصر ما است. نظریات بنیادی او در حوزه عالم بزرگ مقیاس و فرایندهای مربوط به آشفتگیهای فضا زمان و پدیده های اعجاب انگیزی همچون سیاهچاله ها باعث شده تا نام وی در عرصه دانش معاصر و برای همیشه ماندگار شود. او اینک دارای درجه لوکسیان پرفسور ریاضیات در دانشگاه کمبریج است و بد نیست بدانید این مقام ارشد ریاضیات زمانی در اختیار چهره های برجسته ای چون سر ایزاک نیوتون و پاول دیراک بوده است.

ادامه مطلب ...

هفت شگفتی عظیم در جهان فیزیک

هفت شگفتی عظیم در جهان فیزیک ما به جایی رسیده‌ایم که که بدون حل کردن برخی از مشکلات و مسایل فیزیک، نمی‌توانیم در مورد حقایق و پدیده‌های جالب و شگفت‌انگیز دیگر فیزیکی، اطلاعات بیشتری کسب کنیم. برای درک مفاهیمی مثل خاستگاه و بنیاد جهان هستی، سرنوشت نهایی سیاهچاله‌های فضایی یا امکان سفر در زمان، نیاز داریم که بدانیم جهان هستی چگونه ادامه‌ی حیات می‌دهد.

ادامه مطلب ...

اطلاعیه مهم

اطلاعیه مهم گروه نجوم شباهنگ

 

از این تاریخ به بعد فقط اعضای گروه نجوم شباهنگ امکان استفاده از امکانات گروه و شرکت در گشت ها وبازدیدها را دارند.

تعریف عضو گروه:

عضو به فردی گفته میشود که در یکی از جلسات گروه اقدام به ثبت نام کند.

رشته تحصیلی عضو مهم نیست و امکان عضویت برای دانشجویان تمامی رشته ها وجود دارد.

عضو گروه موظف است در تمامی جلسات حضور داشته باشد.

غیبت بیش از ۳ جلسه باعث لغو شدن عضویت فرد می شود.

در صورتی که عضوی بیش از دو بار عضویتش لغو شود،دیگر امکان عضویت در گروه و در نتیجه شرکت در گشت ها و بازدیدها را ندارد.

 

جلسات گروه هر هفته سه شنبه ها از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۳۰ کلاس ۶۰۳ ساختمان فیزیک شماره ۱

 

برنامه های آینده گروه نجوم:

بازدید از رصدخانه سعادت شهر.

بازدید از صنایع اپتیک اصفهان.

بازدید از مرکز لیزر و اپتیک صاایران.

بازدید از مرکز تحقیقات و ساخت لیزر های صنعتی ایران.

گشت شبانه نجوم (خارج از شهر) جهت آشنایی با آسمان شب و رصد.

رصد در محیط دانشگاه.

دعوت از دکتر احسان مروجی (دانشجوی دکترای اخترفیزیک) جهت سخنرانی.

دعوت از دکتر علیرضا کشاورز (دکترای لیزر) جهت سخنرانی.

تبصره: بدیهی است که موارد فوق بایستی مورد تایید دانشگاه قرار گرفته و در صورت فراهم بودن امکانات دانشگاه برای انجام این موارد اقدام کند. درنتیجه ممکن است برخی از این برنامه ها انجام نشود.